Items filtered by date: Νοέμβριος 2018
Παρασκευή, 30 Νοεμβρίου 2018 21:16

Το σησάμι: "ο βασιλιάς των σπόρων" (Β μέρος)

Στο μέρος Α μιλήσαμε αποκλειστικά για το σησάμι και κυρίως για τη διατροφική του αξία. Το σησάμι αυτούσιο βρίσκεται σε πολλά προϊόντα με κύριο αντιπρόσωπο το κουλούρι Θεσσαλονίκης. Αυτό όμως το θαυματουργό σποράκι κληροδοτεί τα θρεπτικά συστατικά του στα προϊόντα: ταχίνι, χαλβά, σησαμέλαιο και παστέλι. Το ταχίνι παράγεται από αποφλοιωμένους και φρυγανισμένους σπόρους σησαμιού. Έχει κρεμώδη και ελαιώδη υφή και αποτελεί μια πρώτης επιλογής λιπαρή ύλη για επάλειψη αντί για τις "ύποπτες" μαργαρίνες" ενώ σε περιόδους νηστείας αντικαθιστά ακόμη και αυτό το ελαιόλαδο ενώ συνδυάζεται ιδανικά με όσπρια (ρεβιθια στο χουμους). Ο χαλβάς παρασκευάζεται από μίγμα ταχινιού (60%) με μίγμα σακχάρων και σε ποικιλία γεύσεων, ειδικά με ξηρούς καρπούς και αποτελεί ένα ιδανικό υγιεινό σνακ (1 σπιρτόκουτο δίνει 166 θ.). Το σησαμέλαιο λαμβάνεται από το σπόρο του σησαμιού και μάλιστα με μόνο μηχανικές μεθόδους χωρίς επεξεργασία με χημικά. Τα πολλά αντιοξειδωτικά που έχει το καθιστούν πολύ υγιεινό ακόμη και ανθεκτικό στο τηγάνισμα. Τέλος το πλέον υγιεινό σνακ το παστέλι παρασκευάζεται από 67% σησάμι με αγνό μέλι.

Για ολοκληρωμένες πληροφορίες: www.sesame.gr

Eίναι ένα τόσο δα σποράκι, όμως οι διατροφικές δυνατότητες τόσο αυτού καθαυτού όσο και των προϊόντων του είναι μοναδικές. Το σησάμι είναι μια πλήρης τροφή αφού περιέχει σε ιδανικές ίσως αναλογίες όλα τα κύρια θρεπτικά συστατικά: υδατάνθρακες 15%, πρωτεΐνες 20% και λιπαρές ύλες 52 %. Είναι αξιοσημείωτό ότι στις τελευταίες το 45% είναι μονοακόρεστα (ελαϊκό όπως στο ελαιόλαδο), απαραίτητα πολυακόρεστα (λινελαϊκό) και σε μικρότερο βαθμό κορεσμένων τα οποία όμως σύμφωνα με τις πρόσφατες μελέτες δεν είναι τόσο βλαβερά. Από την άλλη οι πρωτεΐνες του είναι υψηλής βιολογικής αξίας ιδιαίτερα αν συνδυαστούν με άλλα φυτικά τρόφιμα όπως τα όσπρια. Από τα μικροθρεπτικά συστατικά περιέχει πληθος βιταμινών  και σε ιδιαίτερες περιεκτικότητες ασβέστιο, φώσφορο και σίδηρο. Παράλληλα όμως περιέχει και πολλά αντιοξειδωτικά με κύρια τη βιταμίνη Ε, φυτοχημικές ουσίες όπως οι λιγνάνες και το ιχνοστοιχείο σελήνιο. Αυτά είναi επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι λειτουργούν προληπτικά έναντι του καρκίνου ενώ είναι απαραίτητα στη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Στο μέρος Β θα μιλήσουμε για τα προϊόντα του σησαμιού.

Για ολοκληρωμένες πληροφορίες: www.sesame.gr

Πέμπτη, 22 Νοεμβρίου 2018 14:20

Ίδιο Τρόφιμο, Διαφορετικό Φαγητό

Η ελληνική κουζίνα με brand name, greek cuisine, δεν είναι μονόχνωτη. Απεναντίας διαθέτει μια ευελιξία και πλουραλισμό που δε σε αφήνει ούτε καν να σκεφτείς " τι φαγητό θα φάμε σήμερα!". Τη μερίδα του λέοντος σε ποικιλία μαγειρέματος την καταλαμβάνουν το κρέας και τα προϊόντα του και μάλιστα με απλές συνταγές που δε χρειάζεται να είσαι σεφ για να τις παρασκευάσεις. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον κιμά: μπιφτέκια (στα κάρβουνα ή στο φούρνο), σουτζουκάκια, κεφτέδες, ρολό κιμά, μακαρόνια με κιμά, μουσακά, γιουβερλάκια, χαρμπουγκερς ίσως κ.ά. Δηλαδή 8-9 φαγητά χωρίς μάλιστα τις γαρνιτούρες, τις σαλάτες και τα ορεκτικά που εκτοξεύουν τις επιλογές στα ύψη. Ο σκοπός αυτής της προσέγγισης είναι προφανής. Δικαιούμαστε κόκκινο κρέας 1 φορά την εβδομάδα ή λευκό 2-3 (κιμάς κοτόπουλο); Μόνο με τον κιμά έχουμε εξασφαλίσει διαφορετικά γεύματα για δύο μήνες και έτσι δε χρειάζεται να απασχολούμαστε για το αυριανό φαγητό. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε και με τις άλλες ομάδες τροφίμων (δημητριακά, γαλακτοκομικά, και λαχανικά) συμπληρώνοντας πρώτες ύλες με λίστες οπότε δε θα βαρεθούμε ποτέ με την ελληνική κουζίνα.